In het voortdurend veranderende landschap van maritieme veiligheidsregelgeving staat een recente ontwikkeling op het punt de manier waarop we omgaan met incidenten met slimme meldingen van man-over-boord (MOB) op zee te veranderen. De Europese Verordening ECC/DEC/(22)02 , die in 2022 werd ingevoerd, heeft binnen de maritieme gemeenschap aanzienlijke discussie en aanpassingen teweeggebracht, met name met betrekking tot AIS (Automatisch Identificatiesysteem) Man-over-boordbakens. Laten we dieper ingaan op de details van de AIS Klasse M-regelgeving of ECC/DEC/(22)02 en de implicaties ervan voor de veiligheid op zee onderzoeken.
Begrijpen van ECC/DEC/(22)02
ECC/DEC/(22)02, ook bekend als de AIS Klasse M-verordening, is een proactieve stap in de richting van het verbeteren van de efficiëntie en betrouwbaarheid van AIS-transmissies in Europese wateren. Deze verordening, die is ingevoerd om het risico van AIS-overbelasting door niet-essentiële apparatuur aan boord, zoals visnetmarkeringen, te beperken, stelt strengere eisen aan AIS MOB-apparatuur.

Belangrijkste bepalingen en implicaties
Het belang van ECC/DEC/(22)02 ligt in de classificatie van AIS MOB-apparaten. Vanaf 31 december 2024 mogen alleen klasse M DSC (Digital Selective Calling) MOB-apparaten en Mobile AtoN (Mobile Aid to Navigation) gebruikmaken van AIS-kanalen 1 en 2. Deze onderscheiding is bedoeld om kritieke noodsignalen te prioriteren en de communicatie over slimme waarschuwingen tussen schepen en opsporings- en reddingsdiensten te stroomlijnen.
Impact op AIS Man Overboard-bakens
Voor fabrikanten en gebruikers van AIS Man Overboard Beacons luidt ECC/DEC/(22)02 een paradigmaverschuiving in wat betreft het ontwerp en de functionaliteit van de apparatuur. Bestaande AIS MOB-apparaten, die geen DSC-functionaliteit of -ontvangers hebben, kunnen in bepaalde landen mogelijk worden beperkt. Daarom moeten scheepsexploitanten ervoor zorgen dat hun apparatuur voldoet aan de Klasse M-normen om aan de regelgeving te voldoen en de veiligheid te maximaliseren.
Technisch bulletin over het gebruik van MOB1 in Europese landen na 1 januari 2025
Ocean Signal rescueME MOB2: Voldoen aan de normen van klasse M
Te midden van de veranderende regelgeving ontpopt Ocean Signal zich tot een baken van innovatie met zijn nieuwe rescueME MOB2 AIS Man Overboard Beacon. Ontworpen om te voldoen aan de eisen van Klasse M, loopt de MOB2 voorop in compacte maar krachtige maritieme veiligheidsoplossingen. Uitgerust met tweewegsignalering, realtime locatiebepaling via AIS en naadloze integratie van DSC voor snelle waarschuwingen, garandeert de MOB2 ongeëvenaarde betrouwbaarheid en effectiviteit in MOB-scenario’s, met een fractie van de omvang van andere apparaten die op de markt zijn.

Conclusie
Nu ECC/DEC/(22)02 van kracht wordt, resoneert de betekenis ervan door de hele maritieme sector en luidt het een nieuw tijdperk in van regelgeving en naleving van AIS MOB-bakens. Door de Klasse M-normen te omarmen en te investeren in geavanceerde technologieën voor slimme waarschuwingen zoals Ocean Signal MOB2, kunnen scheepsexploitanten vol vertrouwen door deze veranderingen navigeren, levens beschermen en de veiligheid op zee bevorderen. Blijf geïnformeerd, voldoe aan de regelgeving en geef prioriteit aan veiligheid – want in de uitgestrekte oceaan telt elke seconde.